| Archaikus kor: a kezdetektl Kr. u. 538-ig
A japn szigetvilg lakossga az idszmtsunk eltti idkben vadsz, halsz s gyjtget letmdot folytat nptrzsekbl llt. Az ltaluk ltrehozott kkorszaki, majd a dzsmon/jomon kultra megmaradt emlkei kzl a fldbe mlytett, vagy krkrsen egymsra rakott kvekre tmaszkod faoszlopos tetzet hzakon s a dolmeneken kvl csak a zsinrminta fonssal dsztett, mz nlkli agyagednyek s a srokban tallt, ptmnyeket, embereket vagy lovakat brzol kultikus eredet agyagszobrocskk, az n. hanivk utalnak az idszmtsunk eltti vezredekre. A dzsmon kermik kztt akad 9000 ves is, valsznleg ez a vilg legrgibb cserepe. Idszmtsunk kezdete eltt j, mr fldmvel nptrzsek rkeztek a terletre. Hatalmukat fokozatosan kiterjesztettk a szigetorszgra. A rgszek jajoi (yayoi) kultrnak neveztk el e np kultrjt, s tbbek szerint k voltak a japn np sei. Az mindenesetre ktsgtelen, hogy ettl kezdve Japn egy np egysges orszgt jelentette. A jajoi kultra szp agyagednyeit s agyagfigurit egyszer krvonalak, mrtani dsztsek s vrsesbarna felletek jellemzik. A korszak vgn megjelentek a szeladon porceln elfutrai, a sttszrkbe hajl, arnyos formj s igen kemny szue/sue cserpednyek is. A paleolit korszak embereinek letmdjrl, a barlanglak kkorszaki sk ptkezsrl alig maradt fenn emlk, egy-kt szerszmot kivve. gy vlik, hogy az si barlanglaksokbl mintegy 10 000 vvel ezeltt kltztek az slakk a veremlaksokba. A dzsmon kultrval kezddtt a japn ptszet trtnete. Fakunyhkat ptettek fldbe sllyesztett kzprsszel (ennek emlkt mg napjainkban is rzik fleg faluhelyen, de a legkorszerbb enterirkben is, a besllyesztett tzhelyek). Ksbb clpptmnyeket, tovbb k dolmeneket emeltek. A Jajoi korbl szrmaz bronzemlkek mr arrl tanskodnak, hogy a Kr. u. III-IV. szzadban a trpusi vidkekre jellemz magas tetfelptmny is megjelent. A Kr. u. IV. szzadtl az n. tumulusz (japnul: kofun) korszakban az elkelket mr dszes srba temettk, s e fl dombot (tumuluszt) emeltek. A knai mintra kszlt, de japn zls szerint talaktott, gyakran 200-300 m hossz halomsrok satsai sorn agyagmodellek is elkerltek, amelyek megriztk szmunkra a kor hangslyozott oromfalszegly lakhzainak formit. A tetfelptmny, az oromfal, a tetgerinc s a kiemelked tetcscsok erteljes kialaktst - amely Knban jtt ltre Kr. u. 220-265 kztt - napjaink ptmvszete is kveti. A ngy sarkn felfel vel tetzetet felteheten a lndzskkal feltmasztott sark zsiai nomd strak nyomn alaktotta ki a faptszet. Ebben a korban pltek - a nemzetsgfk clphzainak mintjra -az els sint szentlyek, az si japn valls szent helyei is. Br ezeket nagyon sokszor tptettk, a rekonstrukcinl ltalban ragaszkodtak a rgi plet formihoz, gy - tbb-kevsb - napjainkig megriztk az eredeti stlust. (A japnok az elpusztult m helyn felptett pontos msolatot ppen olyan rtkesnek tartjk, mint az eredetit.) A korszak ptszetnek legszebb, de mg szzadunkban is jjptett emlke az eredeti stlusjegyeket hen tkrz Isze-dzsing szently. Szerkezete egyszer, s mg hinyzik a tet felhajltsa a sarkoknl. Az oszlopokat a fldbe lltottk, a padl magasan a fld felett van, s a fests nlkli faszerkezet anyaga eredeti szpsgben hat. Az Idzumo-szently is megrizte a kor ptszetnek lnyeges vonsait. A japn ptszetet klfldn gyakran a knai ptszettel azonostjk. Valban sok a hasonlsg, hiszen a japn ptszetre mr a VI. szzadtl kezdve ersen hatott a knai, s radsul a legtbb pletnl ugyanazt az anyagot, a ft hasznltk. Mindemellett - mr Japn elszigeteltsge s eltr trsadalmi-gazdasgi fejldse miatt is - kialakultak a japn ptszet sajtos stlusjegyei. Korunk ptszetnek jellemz vonsai: az aszimmetria, az anyag termszetes szpsgnek rvnyre juttatsa, a tiszta szerkezet s a funkci tisztelete mr a korai japn ptszetben fellelhetk. A japn pletek - s ltalban a japn mvszeti alkotsok - lgyabbak, intimebbek, kevsb szigorak s mltsgteljesek, mint a knaiak.
Az ptszethez szorosan kapcsoldott a kertpts fejldse. A sint, a trtnelem eltti idkben keletkezett japn svalls kezdetben a termszet erejnek, szpsgnek s fensgnek megnyilatkozsait szentknt tisztelte. (Lehet, hogy innen ered a japn llek klnsen ers vonzdsa a termszethez?) Mindenesetre ez az igny - egyes emlkek szerint - mr a III-IV. szzadban elvezetett a szigetekkel kestett, tavaskertes dszkertek kialakulshoz. Az bizonyos, hogy a japn kertmvszetben a napjainkig megrztt szimbolikus jelentsg motvumokat mr az V-VI. szzadban is alkalmaztk. Egy V. szzadi feljegyzs emlti elszr a kert mestersges patakjt. Kvekbl alaktottk ki az „rk let szigett". Az rkzldek a hossz letet jelkpeztk. A fkkal-bokrokkal dsztett dombokat az istenek lakhelynek szntk. A fehr homokkal bortott, tgas szabad tren az istenek tiszteletre szertartsokat, tncokat mutattak be. Ez az si trkikpzs lnyegben a mai napig fennmaradt. A szobrszat kezdeteit a neolit korszakbeli, dogu elnevezs sajtos agyagfigurk jelzik. A dogukat az strsadalom mgikus elkpzelsei hoztk ltre. Az agyagfigura a termkenysget szimbolizlta. A Jajoi korbl sok bronz kszer, tkr s egyb csecsebecse maradt az utkorra. A hanivk, a srtrgyak ksztse a IV. szzadig nylik vissza. A srok kr vagy a nagy halomsrokra helyezett szobrocskk a halottkultuszt szolgltk, de dekoratv szerepk is volt. Az si srkamrk primitv falfestmnyei a japn kpbrzols kezdeteit mutatjk. A zene s a tnc mr idszmtsunk kezdetn megjelent a japn letben. A kagura, a sint termszetisteneknek bemutatott zens-tncos ldozati szertarts mg a buddhizmus megjelense eltt kt vonalon fejldtt: a kifinomult udvari vltozat, a mi-kagura mellett megjelent a falusi, npi szato-kagura.
Forrs: www.dsa.animehg.hu6japan/m_arch_1htm | |